Sinds vorig jaar bestaan wij 20 jaar. Trajan begon in 2003 als een bescheiden projectbureau, vanuit een zolderkamer geleid. In de begindagen draaide alles op papier. Het veldwerk werd gedaan door studenten, maar ook vrienden en familie. Formulieren werden met de hand ontworpen en bij verkeersonderzoek werden kentekens handmatig genoteerd. In de loop der jaren hebben we niet alleen technologische vooruitgang geboekt, maar ook een verschuiving gezien in de aard van de onderzoeken. Van traditioneel verkeersonderzoek evolueerden we naar het verkennen van mobiliteitskwesties zoals parkeren. Hoewel we trots zijn op de prestaties in parkeeronderzoek, is verkeersonderzoek nog steeds een passie en daarop willen we de komende jaren meer inzetten. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld sluipverkeer in woonwijken in kaart te brengen en zo gemeenten te helpen doeltreffende maatregelen te nemen. Maar we zijn ook bijzonder trots op ons GIS-lab waarmee we allerhande geografische kwesties kunnen oplossen.
Een bedrijf met een menselijk tintje
Een van de factoren die Trajan onderscheidt, is de bedrijfscultuur. Met tien vaste medewerkers zijn we een relatief klein bedrijf, maar dit is juist ook onze kracht. De lijnen zijn kort, we zijn flexibel en snel in staat om op de behoeften van klanten in te springen. De informele en egalitaire sfeer draagt bij aan de tevredenheid van zowel medewerkers als klanten. Ondanks de uitdagingen tijdens de pandemie, waarbij een derde van de inkomsten wegviel, zijn we erin geslaagd ons aan te passen en sterker terug te komen. Ons 20-jarig jubileum vierden we op het hoogste punt van de stad Berlin, een etentje bovenin de Fernsehturm (zie foto).
Na 20 jaar hopen we ons dienstenaanbod verder uit te breiden en de eigenzinnige bedrijfscultuur te behouden. De focus ligt op het blijven innoveren, zowel in technologie als in de aard van de dienstverlening. Met een breed scala aan expertise in huis, van GIS-onderzoek tot bereikbaarheidsanalyses, hebben we de ambitie om onze verkeerskundige roots sterker naar voren te brengen en een nog breder publiek aan te spreken.
Als we de afgelopen twee decennia als leidraad nemen, belooft de toekomst van Trajan even boeiend en dynamisch te zijn als ons indrukwekkende verleden. Van papieren formulieren tot digitale innovaties, van verkeersonderzoek tot uitgebreide mobiliteitsanalyses, Trajan blijft gedreven door zijn passie voor het begrijpen en verbeteren van mobiliteit. Op naar de volgende 20 jaar!